Igångsättning

Igår kunde jag äntligen sätta igång L lite försiktigt. Jag är EXTREMT noga med att ta det försiktigt nu i början, då jag inte vill att han ska skada sig "igen". Han har fått vila nu i ca 1.5 vecka och då tar det det dubbla att få igång honom som vanligt igen. Både idag och igår så har jag valt att gå med honom för hand och det kommer jag även göra imorgon. Bettan räddadar situationen igen genom att komma imorgon och sko honom, efter att gått barfota bak i över en vecka pga hovbölden. Eftersom han inte har skor så tänker jag inte sätta mig upp på honom då han redan är öm av att gå barfota. Jag kommer nu välja att sko honom med sulor på alla fyra för skydda hovarna lite extra och hoppas att det inte händer något igen.
 
Min plan för igångsättningen är att skritta (påsuttet från o med tisdag, om allt känns bra) tills nästa lördag. Kommer även blanda in några travsteg mot slutet av veckan, för att nästa söndag kunna trava lite mer och ev. galoppera lite. Så i slutet av nästnästa vecka bör jag kunna rida i alla gångarter som "vanligt" och sen får jag jobba därefter och sen börja hoppa lite smått. Detta är alltså INTE en spikad planering, utan jag kommer känna mig för väldigt mycket och se hur L reagerar på saker och ting. Han har varit väldigt pigg när jag promenerat med honom och taktat omkring, vilket är ett gott tecken! :) Velat springa och trava. Igångsättningen kan bli längre eller kortare, det bror alltså på hur han reagerar på allt!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviaandthehorses

Me, my horse and I.

RSS 2.0