Detta suger...

I helgen var tanken att jag och Lost skulle hoppa både lördag och söndag för Lennart Lindelöw. Jag var jätte taggad, verkligen! Han ska nämligen komma upp till oss i Umeå och hålla hopplektion för några stycken...jag och Lost var några av dem. Men nu är det såhär att vi inte kan vara med, vilket känns väldigt tråkigt. Men jag ska ta historian från början..
 
För en vecka sedan konstaterade vi att Lost hade fått mugg (vi tror han fått ett sår i karleden och fått in bakterier som lett till mugg) i karleden på höger bak, då tänkte vi jahapp, och sen var det bara starta med att rengöra det med Salicylsyrevaselin och hibisrub. Det blev lite bättre, det gjorde det men det spred sig ändå en aning. Sen var han lite svullen och varm, men det gick över när han fick röra på sig (vilket ofta hjälper att få ner svullnader).
 
Sen i onsdags så råkade Lost trampa av sig en sko och trampa in en söm i hovväggen (detta visste vi inte helt klart ännu)... Skon satt fast med några sömmar så sidan men jag blev tvungen att dra loss dem och skon för att han inte skulle trampa snett. Detta var alltså på vänster bak! Jag försökte få tag i en hovslagare som kunde spika fast en tappsko och hittade tillsist en tid hos en. Detta var allså igår (fredag). Dock märkte vi ganska direkt innan att han verkligen inte ville stå på benen även fast han fått en sko. (han ville nämligen inte det heller när han inte hade sko, just för han tyckte det var konstigt, trodde vi!) Jag ringde veterinären direkt och ville att hon skulle titta på benet med mugg, men även det andra. Det visade sig att vänster bak var mer oroande än muggen... Nu misstänker vi starkt att han trampat in en söm i hovvägen då han var mycket varm på insidan av hovet samt inte ville belasta det.
 
På mugg-benet hade vi ett omslag och det gjorde vi även på vänster bak som han stått med på natten. Detta ska jag upprepa varje kväll i helgen (omslag får man endast ha tre dagar och max 12 timmar i streck!) och ta bort det på morgonen. I morse när jag var i stallet för att ta av omslagen såg jag att muggen nästan är helt borta! Helt otroligt! Mirakel-kur helt enkelt! Ska skriva upp mur jag gör omslagen senare ifall ni skulle stöta på mugg i framtiden på era hästar, för detta funkade verkligen hur bra som helst, på så kort tid som en natt.
 
Nu står Lost i sjukhage och ska helst inte röra på sig så mycket (inte pga muggen utan det andra benet!). Och i o med detta ska vi alltså inte vara med i helgen...tråkigt då jag sett i fram emot detta så mycket och jag lagt ner ganska mycket pengar...(900 spänn för mig är ganska mycket ändå!). Som tur så ska Charlotte hoppa in och ta min plats med Baltazar på söndag så då får dom utnyttja det i alla fall. Ska följa med och agera fotograf samt banbyggare (och sno lite bra övningar ;) ).
 
Nu hoppas jag verkligen Lost blir bättre så han slipper ha ont... Jag blir så blödig av att se att han inte vill stå på det. Tänk er själva att ni fått en spik i foten, visst vill ni inte heller stå på det då..?
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviaandthehorses

Me, my horse and I.

RSS 2.0