Övergångar och tempoväxlingar

De här två övningarna arbetade jag med Lost på banan. Vi började med att värma upp med skritta på lång och sedan kort tygel, trava samt galoppera på volt. Sedan påbörjade vi övning 1!
Här gäller det att övergången från skritt till trav ska bli så mjuk och stadig som möjligt. Hästen ska arbeta i form och inte tappa den när man ska byta gångart. Denna övning kan man även arbeta med från skritt till galopp för maximal lydnad. Jag arbetade först med hästen vänd in mot volten för att sedan arbeta den utåt. När hästen börjar kännas samarbetsvillig kan man utöka volten genom att fortsätta övningen på en åtta och ställa och börja hästen längs åttan. När hästen känns lösgjord så fattade jag galopp fast på en volt istället. Jag valde att bryta av och fatta galopp från skritt ett antal gånger för att känna att Lost var med på noterna och kunde sakta av och ta skänkeln.
I Övning 2 så var det dags att arbeta med tempoväxlingar med hjälp av bommar. Jag hade bommarna på ett avstånd av 3-3.10 meter, vilket är ungefär avståndet för en galoppbom. Här ville gärna Lost springa iväg lite och då gäller det att samla ihop hästen samtidigt som man driver så den travar mer samlat. Genom att välja att ta 3 travsteg emellan istället för 1, så får du mer kontroll över hästen, och den måste lyssna för att inte "snubbla" över bommen. När det känns bra så kan du välja att ta 2 travsteg över den första, 3 över den andra och 2 över den sista för att arbeta mer med tempoväxlingarna. Det kan bli lite mer klurigt och det gäller att vara snabb med skänklarna. Sedan körde jag på med ett galoppsprång emellan. Avslutade passet med att hoppa några gånger över en oxer med galoppbom framför.
 
Jag tycker Lost sköte sig riktigt bra idag även om han blev lite springig emellan men då fick jag bara försöka samla han mer och alltid vara säker på att han gick i form samt arbetade med hela kroppen och bakbenen. Annars blir hästarna lätt väldigt långa och "slänggalopperar" över. Men i slutet av passet gick han riktigt fint med en trevlig form. Oxern hoppade han väldigt energiskt och friskt, sista gången var super!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviaandthehorses

Me, my horse and I.

RSS 2.0